آموزش اصول فقه مرحوم مظفر (رحمة الله علیه)

این وبلاگ با هدف ارتباط با علاقه مندان به آموزش کتاب اصول مرحوم مظفر ره و تأمل بیشتر در این کتاب شکل گرفته است.

بایگانی

مقدمه(5): مراد از ذاتی بودن حسن و قبح

جمعه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۴، ۰۶:۰۶ ب.ظ

مقدمه (5) :

مراد از ذاتی بودن حسن و قبح

بیان شد که محل نزاع معنای سوم (مدح و ذم) از معانی حسن و قبح است

همچنین بیان شد که در صورتی این معنای سوم محل نزاع است که سبب آن درک مصالح عامه باشد

حال می گوییم  اتصاف عناوین به حسن و قبح همیشه ذاتی نیست

عناوین منطبق بر افعال :

1. علت  و تمام موضوع برای اتصاف به حسن و قبح هستند  ، یعنی حسن و قبح ذاتی آنهاست و نیازمند عروض عناوین دیگر و واسطه قرار گرفتن آنها برای اتصاف به حسن و قبح نیستند (خودشان متصف به حسن و قبح هستند نه از جهت اندراج در عناوین دیگر) این عناوین با حفظ عنوان همیشه متصف به حسن یا قبح هستند.

2. علت و تمام موضوع برای اتصاف به حسن و قبح نیستند و فی حد ذاته متصف به حسن و قبح نمی شوند بلکه به واسطه عروض عناوین دیگر متصف به حسن و قبح می شوند (حسن و قبح آن عرضی است نه ذاتی)

حالت دوم خود بر دو قسم است

الف: عنوان لو خلی و طبعه اقتضاء دخول در عنوان عدل یا ظلم را دارد (عناوین اقتضایی هستند یعنی مقتضی حسن یا قبح هستند)

ب:عنوان لو خلی و طبعه اقتضاء دخول در عنوان عدل یا ظلم  را ندارد( عناوین لااقتضاء هستند)

نکته : از توضیحات روشن شد که مراد از علیت، علیت در ایجاد نیست بلکه مراد تمام الموضوع بودن است.

  • ابوالفضل ابوالقاسمی

حسن و قبح ذاتی

عناوین منطبق بر افعال

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی