آموزش اصول فقه مرحوم مظفر (رحمة الله علیه)

این وبلاگ با هدف ارتباط با علاقه مندان به آموزش کتاب اصول مرحوم مظفر ره و تأمل بیشتر در این کتاب شکل گرفته است.

بایگانی

۲۰ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

۱۸
اسفند


 ویژگی های وجوب غیری


  الف:اگر واجب غیری بعث مستقلی ندارد آنگاه اطاعت مستقلی هم ندارد چون همانگونه که وجوب واجب غیری برای تحصیل مصلحتی(ملاک) در ذی المقدمه است اطاعت واجب غیری هم برای تحصیل اطاعت ذی المقدمه است بنابراین با انجام ذی المقدمه دو اطاعت مستقل نداریم بلکه یک اطاعت مستقل است(اطاعت ذی المقدمه) و اطاعت واجب غیری، اطاعتی غیر مستقل و برای رسیدن به اطاعت ذی المقدمه است (خلاصه: وجوب مستقلی نداریم پس اطاعت مستقلی هم نداریم)

  • ابوالفضل ابوالقاسمی
۱۷
اسفند

نمودار

  • ابوالفضل ابوالقاسمی
۱۷
اسفند

مقدمات مسئله مقدمه واجب

1.     واجب نفسی و غیری:

  قائلین به وجوب مقدمه واجب،آنرا از سنخ واجب غیری می دانند پس باید واجب نفسی و غیری را تعریف کرد

   تعریف واجب نفسی: ماوجب لنفسه

   تعریف واجب غیری:ما وجب لغیره

  • ابوالفضل ابوالقاسمی
۱۷
اسفند
  • ابوالفضل ابوالقاسمی
۱۶
اسفند

نمودار

  • ابوالفضل ابوالقاسمی
۱۶
اسفند

بحث سوم: اجزاء در امارات و اصول با کشف خلاف به واسطه حجت ظنی معتبر

      تقریر محل نزاع

       وظیفه مکلف بعد از کشف خلاف نسبت به :

        وقایع آینده که غیر مرتبط با گذشته اند، مانند عقدی که الان می خواهیم بخوانیماین قسم محل نزاع نیست و حجت سابق حجت برای گذشته و حجت لاحق حجت برای آینده است )

        وقایع گذشته که غیر مرتبط با آینده اند و قابل تدارک نیستند، مانند کسی که در گذشته به واسطه جریات برائت آب نجسی را خورده (  این قسم محل نزاع نیست چرا که آنچه در گذشته انجام شده قابل تدارک نیست )

        وقایع آینده مرتبط باگذشته که قابل تدارک اند، مانند نمازی که با طهارت ظاهری خوانده شده و حال کشف خلاف شده ( این قسم محل نزاع است )

  • ابوالفضل ابوالقاسمی
۱۴
اسفند

نمودار

  • ابوالفضل ابوالقاسمی
۱۳
اسفند
  • ابوالفضل ابوالقاسمی
۱۲
اسفند

نمودار

  • ابوالفضل ابوالقاسمی
۱۲
اسفند

بحث اول: اجزاء در اماره با کشف خلاف یقینی

      اماره گاه جاری در احکام است و گاه جاری در موضوعات

الف: جریان اماره در احکام:  مشهور شیعه / مجزی نیست

       دلیل اول: اجزاء مستلزم تصویب است تصویب باطل است به دلیل اجماع پس اجزاء مستلزم باطل است

       دلیل دوم: لسان دلیل دال بر حجیت اماره در احکام، لسان طریقیت است نه موضوعیت،این دلیل از عبارت ص220 والسر..لسان واحد، بدست می آید

  • ابوالفضل ابوالقاسمی